Celia Eslava - pamplonaescultura.es · celia eslava es también un movimiento perpetuo y en su...

29
TEJER HABITAR SILENCIAR EHUNDU BIZI ISILDU Celia Eslava

Transcript of Celia Eslava - pamplonaescultura.es · celia eslava es también un movimiento perpetuo y en su...

Tejer hAbiTAr silenciArehundu bizi isildu

Celia Eslava

Tejer hAbiTAr

silenciArehundu

biziisildu

Celia Eslava

Polvorín dE la CiudadEla · ZiudadElako BolBoratEgia 15 de marzo - 5 de mayo · 2019 · Martxoak 15 - Maiatzak 5

5

Tramas de afectos y saberescelia eslava llega a este ámbito de la investigación y la creación artística en un tiempo de ma-durez, habiéndose conformado una vocación en un tiempo de espera e indagación ética, an-tropológica y política. hoy, transita por la producción objetual, la instalación y la performance, siendo la lana y la cerámica –materiales tan asociados a vestigios artesanales y ecos arcaicos–, los elegidos para construir la mayoría de sus piezas.

sus instalaciones corporalizan una fluctuación de memorias y afectos, como índices de una contestación plural, de una liberación de subjetividades libres por venir. después, esa dialéctica incesante y trágica -tejer y destejer, crear y destruir- que las obras transforman en una energía poética y melancólica. unas y otras quedan relacionadas por una poética del silencio que se manifiesta a través de formas críticas. esa fidelidad al silencio de las obras conecta también con el silencio que vindicaba isak dinesen en su relato la página en blanco: “cuando el narrador es fiel, eterna y profundamente fiel a la historia, allí, al final, hablará el silencio”.

Fernando Golvano

Maitasunez, ezagueraz eta sortutako bilbeak

celia eslava ikerketako eta arte-sormeneko esparru honetara heldutasun-garaian iritsi da, behin itxaronaldian, etika-, antropologia- zein politika-ikerketako garaian, zaletasuna eratuta. egun gauzak ekoizten eta instalaziotan zein performancetan ari da, artelan gehienak eraikitzeko arti-lea eta zeramika –artisau-aztarnei eta antzinako oihartzunei lotutako gaiak– hautetsita.

bere instalazioek oroipen eta maitasunen jario gorabeheratsua hezurmamitzen dute, askotariko erantzunaren, etorri beharreko subjektibotasun-askapenaren, erakusle. Ondoren: artelanek oler-ki-indar malenkoniatsua bilakatzen duten dialektika etengabe eta tragikoa –bilbatu eta desegin, sortu eta suntsitu–. irudi kritikoen bidez agertzen den isiltasun-olerkiek lotuta gelditzen dira aipatu guztiak. Artelanen isiltasunarekiko fideltasuna bat dator isak dinesen-en la página en blanco kontaketan aldarrikatzen zuen isiltasunean: “Kontatzailea kontaketarekiko fidela, betiko eta sakonki fidela, izaten bada, azkenean, hor, isiltasuna mintzatu egingo da”.

Fernando Golvano

aYuntaMiEnto dE PaMPlona | iruÑEko udala Concejala del Área de Cultura y EducaciónKulturako eta Hezkuntzako zinegotzia Maider Beloki Directora del Área | Alorreko zuzendaria. Maitena Muruzabal

EXPoSiCiÓn | ErakuSkEta Coordinación | Koordinazioa. Javier ManzanosDiseño de la exposición | Exposizio gunearen diseinua. Javier BaldaMontaje | muntaketa. global Traducciones | Itzulpena. Servicio de euskera del ayuntamiento de Pamplona | iruñeko udaleko Euskara zerbitzuko itzultzaileak

Fechas | Datak 15 de marzo – 5 de mayo 2019 Martxoak 15 – Maiatzak 5

CATÁLOGO | KATALOGOA Edición | Edizioa. ayuntamiento de Pamplona | iruñeko udalaFotografías | Argazkiak. Patxi Escobosa, Celia Eslava, Elena MorenoTextos | Testuak. Fernando golvano, Miguel leacheDiseño | Diseinua. Elena MorenoImpresión | Inprimaketa. gráficas CastueraDL / L.G. | L./L.G. NA 472-2019

© de la edición | © edizio honena. Ayuntamiento de Pamplona. Iruñeko Udala© de los textos y las fotografías | © Testu eta argazkiena. Los autores. Egileak

76

98

la mano y la palabra1. solo al final, después del esfuerzo por explicarlo todo, por tejerlo todo, hay una metáfora de la liberación absoluta. no sé si conduce a alguna parte, porque igual que sucedió con otras máquinas, en vez de acercarnos a la Arcadia de las relaciones más personales, puede llevarnos a una mayor esclavitud, con un murmullo de fondo distinto al que hasta ahora se escuchaba, sí, con el de la liberación deseada, con el del apartarse del trabajo monótono, pero a cambio de otras monotonías contemporáneas. el Movimiento Horizontal de la máquina de celia eslava es también un movimiento perpetuo y en su tejer nada, ella misma, la máquina, se encarga de destruir sus elementos más débiles. los hace rozar contra el suelo para que se descompongan y con el tiempo resulten inservibles. ese murmullo de pérdida del acto, solo puede tener como equivalencia las conversaciones entre mujeres que en torno a la costura se ha generado a lo largo de milenios. la sustitución de un automatismo manual por otro mecánico al que se ha añadido un sistema de destrucción no puede pasar desapercibido: hemos de ir al principio del relato para escuchar de nuevo cómo se deshacen contra el suelo los bolillos de barro.

2. en un breve texto titulado El tejido como escritura y el orden femenino, Marta lópez castaño habla de las etimologías graphein y scribere que tienen que ver más con la dificultad del grabar que con lo que entendemos por escritura y en ese punto es donde la autora relaciona este acto físico con el tejido. “la escritura –dice- al igual que el tejido circunscriben el dato del contacto, la primera categoría del calor que provee una instancia de seguridad, que nombra una primera razón de confianza proporcionando abrigo”. son precisamente los pequeños nidos que ha estado tejiendo celia eslava los que reúnen ambas categorías: decir y proteger. Pero como cualquier tejido, están formados por la urdimbre y la trama y esta, posiblemente aún más cercana a la es-critura, deja su impronta sobre aquella: cuando acercamos la mirada hasta el nido más grande, el espectador –que casi cabe dentro- verá que la trama, está suelta en parte. las ramitas sin entre-lazar, rehechas aquí en cerámica, que deberían mullir el fondo, convierten en incómoda la visión de un lugar que ya no es acogedor y enseguida ponen en cuestión la idea del hogar como refugio ideal. Todo se vuelve difícil: la escritura y el tejido se revelan. lo que parece una reivindicación de los instrumentos utilizados o del objeto creado se transforma en un elemento autónomo provisto de una idea fuerte y contradictoria.

3. es verdad que muy cerca de este gran nido hay un homenaje a quienes antes han tejido en silencio, a las mujeres que han hecho de este trabajo una virtud, en muchos casos im-puesta, porque, a pesar de las mitológicas hilanderas y las tejedoras de los tapices de la vida

y la muerte y los ejemplos clásicos de Ariadna o circe, lo cierto es que “la labor” y su cono-cimiento acaba siendo una virtud menor. las excepciones son solo eso; la mitología puede ayudarnos a comprender pero las mujeres no han estado cosiendo el sudario de laertes. hay una coincidencia general acerca de que la labor textil femenina ha tenido que ver con el confinamiento y aunque es cierto que ha dado lugar a espacios de transmisión de saber, de refuerzo o incluso de conspiración, lo han sido, en la mayoría de los casos, bajo la supervisión del hombre. A esa actividad parece referirse celia eslava cuando acompaña las recreaciones de las labores de otras mujeres con sus delicadas bocas cerradas. no hay ni una sola en-treabierta. ni una sola a punto de contarnos nada. es así como empieza la exposición y uno tiende a revelarse: ¿tan difícil es hablar? ¿Qué no puede decirse hoy en día? sin embargo solo es necesario un momento para comprenderlo. basta con recordar qué no ha podido decir uno mismo a lo largo de su vida y sobre todo entender qué no pueden decir los demás o qué no desean decir. junto a las bocas cerradas están sus negativos, sus interiores. Vueltas del revés, esperan que el espectador llegue a vislumbrar qué son capaces de contener, a qué equivale el silencio que hay fuera de ellas. cuánto es lo no dicho y por qué no se dice. casi pueden verse, amontonadas sobre el paladar, las letras, las palabras, las frases que no llegan a pronunciar cada una de las mujeres que se han prestado a este ensayo del silencio.

4. desde los años 60 el arte creado especialmente por mujeres ha tenido en el textil una forma de expresión que trascendió rápidamente la artesanía. la bienal de lausanne en 1962 constituyó un importante punto de inflexión. desde entonces, la intención marca el trabajo; la utilización de elementos tanto tradicionales como contemporáneos, unidos a ideas que hasta entonces eran impensables en el tapiz o la costura, han hecho de esta disciplina una forma de expresión per-fectamente nueva dentro de su tradición. de la misma forma, seguramente por la ruptura con su origen, por el enorme salto que ha supuesto su “apropiación” por las artistas –igual que sucede con la cerámica- el tejido adquirió enseguida y casi sin un soporte ideológico específico, una impronta reivindicativa indudable y autónoma.

5. A estas voces puede referirse Gerda lerner en su espléndido trabajo La creación del patriar-cado cuando dice: “las voces literarias femeninas que el sistema masculino dominante marginó y trivializó con éxito, sobrevivieron a pesar de todo. las voces de mujeres anónimas estaban presentes, como una corriente sólida, en la tradición oral, las canciones populares y las canciones infantiles, en los cuentos que hablan de brujas poderosas y hadas buenas. A través del punto, el bordado y el tejido de colchas la creatividad artística femenina expresó una visión alternativa. en las cartas, diarios, oraciones y canciones latía y pervivía la fuerza de la creatividad femenina para generar símbolos”.

1110

6. la insistencia durante las últimas décadas en este tipo de elementos para la expresión artís-tica en el mundo femenino puede tener diversas explicaciones y una de ellas es precisamente la creación de símbolos o la elevación a tales de objetos cotidianos como los que utiliza celia esla-va. Aunque no es cierto que las mujeres no hayan tenido una historia propia si lo es, como dice beauvoir que “no tienen un pasado, ni una historia, ni una religión que puedan llamarse suyos”. A celia eslava le preocupa que, cuando las mujeres llegan a un determinado estatus, se mascu-linizan. Tal vez por eso, como otras artistas utiliza herramientas que son cercanas a su género y vuelve a tejer un sudario, aunque esta vez la protección no se la ofrezca el destejer nocturno, sino la dureza de cada fragmento de cerámica que, unido delicadamente a los demás, acaba por tener también una finalidad defensiva.

7. en el estudio de la artista hay máquinas de coser, una remalladora de cinco hilos, agujas de tejer, lanas de todo tipo y el recuerdo de los vestidos que su madre le hacía como regalo, el tra-bajo de su abuela como costurera que le permitió salir adelante, el sonido de la tricotosa de la vecina en la casa familiar, la coincidencia con personas que se ganan la vida con el trabajo textil; una larga tradición sentida como algo propio que ella convierte en otra cosa: los conocimientos técnicos, las herramientas de supervivencia o incluso de silencio, se han convertido en una for-ma de expresión diferente. Mientras se teje se piensa, “se está con una misma”, dice eslava. el silencio de nuevo.

8. Y aquí es donde hemos de volver al principio de estas líneas, al Movimiento Horizontal, a la máquina que sustituye a las manos y que hace pensar en otros paralelismos; fueron las mujeres quienes pagaron con su vida las reivindicaciones de mejoras en las condiciones laborales del sector textil, como en el incendio de la fábrica Triangle shirtwaist. del silencio a la protesta va la vida, y se completa así una lectura inevitable y paralela de estas obras que recorren una historia común vista desde lo personal y al mismo tiempo desde el género. Y en este final aparece tam-bién una formulación, un posible compromiso con lo hecho hasta ahora. si el silencio, tanto en su aspecto ignominioso por impuesto, como imposible en el sentido expresado por sontag en su Estética del silencio ¿no es deseable una máquina que nos libere de él tejiendo por nosotros? es más: ¿no es incluso mejor que no teja nada siendo al mismo tiempo perpetua? su contemplación produce la esperanza de que es posible desentenderse, dar lo hecho por concluido, porque una obra propia se encargará de su destrucción de la manera más simple. Mientras, quien la creó se dedica ya a otras cosas, a otros proyectos. Por una vez, la máquina parece liberarnos. es una úl-tima metáfora, un deseo formulado en términos de utopía.

Miguel leache

eskua eta hitza1. bakarrik amaieran, guztia azaltzen, guztia bilbatzen, ahalegindu ostean, erabateko askatasu-naren metafora dago. ez dakit nonbaitera garamatzan, beste makina batzuez gertatu bezala, harreman pertsonalagoetako Arkadiara hurbildu beharrean, esklabutza handiagora eraman gaitzakeelako, orain arte atzean entzuten zen marmarraz bestelakoaz, bai, nahi zen askatzea-renaz, lan monotonoa baztertzearenaz, baina monotonia garaikideen truk. celia eslavaren makinaren Mugimendu Horizontala mugimendu betierekoa ere bada, eta, ezereza bilbatzean, makina bera bere osagai ahulenak suntsitzeaz arduratzen da. zoruaren aurka igurzten ditu, desegin eta denboraren denboraz erabilezinak izan daitezen. ekintza galtzean sortutako mar-marrak baliokide bakarra dauka: mendeetan zehar joskintzaren inguruan emakumeen artean sortutako elkarrizketak. eskuzkoa zen automatismoa suntsiketa-sistema erantsita duen meka-nismoak ordeztea ezin da oharkabean igaro; kontaketaren hasierara joan behar dugu zorua-ren aurka buztinezko ehoziriak nola desegiten diren berriro entzuteko.

2. El tejido como escritura y el orden femenino izenburuko testu laburrean, Marta lópez cas-taño graphein eta scribere hitzen jatorriari buruz mintzatzen da, horiek grabatzearen zailta-sunarekin idazketatzat jotzen dugunarekin baino zerikusi gehiago baitute, eta egileak hortxe lotzen ditu ekintza eta ehuna. “idazketak –bere hitzetan–, ehunak bezala, hartu-emana zeda-rritzen du, segurtasun-egoera eskaintzen duen berotasunaren lehen maila, babesa emanez konfiantzarako lehen zergatia adierazten duena”. celia eslavak bilbatu dituen habia txikiak dira, hain zuzen, aldi berean adierazi eta babesa ematen dutenak. baina, edozein ehun be-zala, irazkiek zein bilbeek osatuta daude; eta litekeena da bilbeak idazketatik are hurbilago egotea, irazkien gainean aztarna utzita: habia handienera begirada hurbiltzean, ikuslea –ia-ia barruan sar daitekeena- jabetuko da bilbea zatiren batean aske dagoela. hondoan bigun izan beharko luketen adartxoek, bilbatu gabe, hemen zeramikaz birsortuek, jada abegikorra ez den tokiaren ikuspegia ezeroso bihurtzen dute, eta berehalakoan baita etxearen babes egokiena zalantzagarri bihurtu ere. Guztia zail bilakatzen da: idazketak zein ehunak iraultza egiten dute. erabilitako tresnen edo sortutako gauzen aldarrikapena zirudiena orain ideia kontraesankor eta indartsu batez bere kabuz dabilen zerbait da.

3. egia da habia handi horretatik oso gertu isilean bilbatu dutenei, lan hori bertute –asko-tan inposatutakoa– bihurtu duten emakumeei, egindako omenaldia dagoela; izan ere, irule mitologikoak, bizi- zein heriotza-tapizak ehundu dituztenak eta Ariadna edo circeren eredu klasikoak gorabehera, azkenean, benetan, “zeregina” eta horren ezaguera bertute txiki bat izaten dira beti. salbuespenak horixe dira, besterik ez; mitologiak ulertzen laguntzen ahal digu,

1312

baina emakumeek ez dute laertesen hil-oihala josi. Oro har, emakume-joskintzak jasandako itxialdiarekin zerikusia duela onartzen da; eta ezaguera helarazteko, indartzeko eta are kons-piratzeko guneak sortu dituela egia bada ere, gehienetan gizonek ikuskatuta izan da. badirudi celia eslavak, beste emakume batzuen lanak horien bota fin itxiez lagunduta birsortzean, jar-dun hura irudikatzen duela. ez dago erdi irekita dagoen bakar bat ere. zerbait kontatzear da-goen bakar bat ere ez. horrelaxe hasten da erakusketa, eta horren aurkako joera sortzen dizu barnean: hitz egitea horren zaila al da? egun zer ote da aipaezina? halere, berehala ulertuko da. norberak bizitzan esan ezin izan duena gogoratzea nahikoa da, eta batez ere gainontze-koek esan ezin dutena edo esan nahi ez dutena ulertzea. Aho itxien alboan horien negatiboak daude, horien barne-aldeak. Atzekoz aurrera daude, gorde ahal duten guztia, kanpoko isilta-sunaren baliokidea, ikusleak noiz antzemango zain. zenbat gauza ez diren esan, eta zergatik. ia-ia ikusgai daude, aho-sabaian pilatuta, hizkiak, hitzak, isiltasun-entsegu honetarako prest agertu den emakume bakoitzak ahoskatu gabe baztertu dituen esaldiak.

4. 60ko hamarkadatik, bereziki emakumeek sortutako arteak oihalean eduki du berehala ar-tisau-lana gainditu zuen adierazpidea. 1962an lausanneko biurtekoa aldaketa-une garran-tzitsua izan zen. harrezkero, asmoa lanean islatzen da; osagai tradizionalak zein garaikideak tapizgintzan edo joskintzan ordurarte pentsaezinak ziren ideiekin batera erabiltzeak diziplina hori tradizioaren barruan egokiro berria den adierazpidea bilakatu du. era berean, oihalak –ziur aski bere jatorriarekin hausteagatik, artistak jabe bihurtzean hain jauzi handia eragitea-gatik, zeramikagintzan gertatu bezala– aldarrikapen-aztarna ukaezina bere gain hartu zuen, berehala eta ia berariazko ideologia-euskarririk gabe.

5. beharbada ahots horiek dira Gerda lerner-ek La creación del patriarcado lan distiratsuan aipatutakoak, hauxe esaten duenean: “Gizon-sistema menderatzaileak arrakastaz baztertu eta gutxietsi zituen literatur emakume-ahotsek bizirik iraun zuten, jasanak jasan. izenik gabeko emakumeen ahotsak hementxe zeuden, joera sendo gisa, ahozko tradizioan, herri- eta haur-a-bestietan, sorgin ahaltsuak zein maitagarri onak hizpide dituzten ipuinetan. Puntu zein brode-riaren bidez eta ohe-estalkiak bilbatuz emakumeen arte-sormenak beste ikuspegi bat erakutsi zuen. Gutun, egunkari, otoitz eta abestietan taupaka bizirik irauten zuen ikurrak sortzeko ema-kumeen arte-sormenaren indarrak”.

6. Azken hamarkadetan emakumeek behin eta berriro erabili dituzte halako baliabideak be-ren arte-adierazpenean. horrek hainbat azalpen izan ahal ditu; horietako bat, hain zuzen ere, ikurrak sortzea edo eguneroko gauzak, celia eslavak erabilitakoak bezalakoak, maila hartara goratzea. emakumeek beren historia izan ez dutenik egia ez bada ere, hauxe bai ordea: “ez

dute iraganik, ez historiarik, ez erlijiorik, bereak direnak esan ahal izateko”, beauvoir-ek esa-ten duenez“. emakumeak estatus jakin batera iristean maskulinizatzeak kezkatzen du celia eslava. beharbada horregatik, beste artista batzuek bezala, bere generotik hurbil dauden tres-nak erabiltzen ditu, eta hil-oihal bat bilbatzen du berriro; baina, oraingoan, babesa, ehotakoa gauez desegitean jaso ordez, azkenean defentsarako ere samurki elkarlotutako zeramika zati bakoitzaren gogortasunak ematen dio.

7. Artistaren estudioan badaude: josteko makinak; sare-josketa egiteko bost hariko makina bat; jostorratzak; mota guztietako artileak eta bere amak oparitzeko egiten zizkion jantzien oroipena; bere amonari, jostuna zen aldetik, aurrera ateratzea ahalbidetu zion lana; familia-renean auzokidearen trikotatzeko makinatik aditutako soinua; ehungintza bizibidea dutenen topaketa... baita ere, beretzat sentitzen duen tradizio luzea, berak beste gauza bat bihurtua: ezaguera teknikoak, bizirauteko tresnak edo are isiltasunekoak bestelako adierazpide bilaka-tu dira. bilbatzean pentsatu egiten da, “nor bere buruarekin egoten da”, eslavak esan bezala. isiltasuna berriro.

8. eta hementxetik lerro hauen hasierara itzul gaitezke, Mugimendu Horizontala duen maki-nara, eskuak ordezkatu eta antzekotasunetan pentsarazten duen makinara; oihal-sektoreko lan-baldintzak hobetzeko aldarrikapenak emakumeek ordaindu zituzten beren bizitzez, Trian-gle shirtwaist lantegiko sutean, besteak beste. isiltasunetik aldarrikapenera bizitza doa, eta horrela ekidinezina den aldi bereko irakurketa osatzen da artelan hauen inguruan, ibilbidea eginez ikuspegi pertsonaletik zein genero-ikuspegitik ikus daitekeen historia komunean barna. eta amaiera honetan formulazio bat ere agertzen da, orain arte egindakoarekin har daite-keen konpromisoa. isiltasunaz –bai inposaketa dela-eta iraingarria den aldetik, bai sontag-ek Estética del silencio-n adierazitako ildoan ezinezkoa den aldetik– askatzeko makina, guretzat bilbatzen duena, ez al dugu nahi? Are gehiago: ez al da hobe ezer ez bilbatzea eta aldi berean betierekoa izatea? horri begira, ez arduratzeko, egindakoa amaitutzat hartzeko, aukera da-goelako itxaropena sortzen da, berariazko artelana haren suntsiketaz erraz arduratuko baita. bitartean, makinaren egilea jada beste lan batzuetan ari da, beste proiektu batzuetan. behin bada ere, makinak askatu gaituela dirudi. Azken metafora bat da, utopian azaldutako nahia.

Miguel leache

1514

Lo que queda2017. Porcelana, lana de ovejaGeratzen dena2017. Portzelana, artilea

90 x 53 cm

1716

18

Fanales 2018. Pieza papelKristalezko kanpaiak2018. Paper pieza13 x 15 cm

Fanal de cristal, medidas variablesKristalezko ontzia, neurri askotakoakbalda de madera, egur apala, 200 x 50 cm

2120

2322

Contenedor boca I 2018. PorcelanaAho edukiontzia I 2018. Portzelana

instalación · instalazioa13 x 15 cm

2524

2726

Contenedor boca II 2018. PorcelanaMedidas variadasAho edukiontzia II2018. Portzelananeurri askotakoak

cubo Metacrilato · Metakrilato ontzia60 x 58 cm

2928

Nuestro propio tejido2017. hilo de nylon, porcelanaGure berezko larrua2017. nylon haria, portzelana

37 x 30 cm c/userie

3130

Herbario/sudario,2018. Porcelana, hilo crochet, tela, madera soporteHerbario/ Hil-oihala2018. Portzelana, kakorratz haria, oihala, egur euskarria130 x 160 cm

3332

3534

Bordado motivos geométricos 2018. Tela panamá negra e hilo bordarIrudi geometriko bordatuak2018. Panama oihala eta bordatzeko haria 80 x 20 cm. 3 unidades

Herbario losetas 2018. PorcelanaHerbario baldosak2018. Portzelana14 x 14 cm. 9 unidades

3736

3938

Movimiento Horizontal2018. Vidrio, hierro galvanizado, motor, placa electrónica, hilo nylon , cable, porcelanaMugimendu horizontala2018. beira, burdin galbanizatua, nylon haria, kablea, portzelana

180 x 45 x 60 cm

40

4342

Bastidores tejido porcelana 2017. Medidas variablesbastidor bordar madera, porcelana, leds, cable y placa electrónica.

Ehuntzeko euskarriak portzelanan2017. neurri askotakoakehuntzeko egur euskarriak, portzelana, led-ak eta plaka elektronikoa

4544

4746

Sín título 2015. TejidoIzenbururik gabe2015. ehuna50x 50 cm

4948

Sin título2014. Vidrio y porcelanaIzenbururik gabe2014. beira, portzelana22 x 15 x 12 cm

Quiero mostrar mi agradecimiento a todas las mujeres que han hecho posible las instalaciones contenedores de boca i y ii, y a todas las

personas que me han brindado su ayuda a lo largo de todo el proceso, entre otros, javier Manzanos, javier balda, Miguel leache, Fernando

Golvano, jesus idoate, Kepa urra, elena Moreno, Amaia sánchez sampedro, irantzu sanzo, Paula eslaba, Andoni Tolosa, Patxi, Mikel y

zuriñe escobosa y natalia correa.

Y en especial a iban delgado y Amaya sánchez de harri (d) ura por su colaboración en la construcción de Movimiento horizontal.